Kepada pembaca yang budiman.

Saya mengharapkan kepada mana-mana pembaca blog yang mengetahui,memiliki atau mewarisi info berkaitan Permainan Mat Kelang di tempat tuan/puan, atau di mana sahaja ceruk rantaunya, saya berbesar hati sekiranya maklumat tersebut dapat disalurkan kepada saya secara email dan di talian untuk kita kaji dan kongsi bersama.
wpmkresources@gmail.com
http://www.facebook.com/people/Sang-Wingit-Sabdajadi/100000270806246
0196548189(SMS)

Followers

Monday, January 20, 2014

Kawan kawan, ada cara menambah rezki yg mudah..ini bukan scam..ia seperti bekerja dari rumah...just click url bawah. InsyaAllah just daftar dan proceed:

http://www.theweeklypay.com/index.php?share=347621

Tuesday, May 1, 2012

Latihan BELEBAT: Keperluan Untuk Murid. BAH. 2

     Seringkali sewaktu saya berlatih PMK dahulu, antara perkara awal yang dilakukan sebelum berlatih, adalah bermain Belebat 1-5 terlebih dahulu. Latihan belebat adalah mudah dan boleh dilakukan semasa pagi selepas Solat Subuh dan ia tak perlu lama. Cukup sekadar 5 minit. Untuk peringkat pecahan dan latihan ibu, latihan belebat ini perlu dirangkum semuanya dalam satu jalan. Ini bermaksud untuk melatih murid memecah gerak dan langkah hingga sebati dngan perbuatan diri. Diperingkat ini dipaggil Pecah Langkah. Latihan tersebut boleh juga dilatih secara berkumpulan dimana kumpulan tersebut dipecahkan kepada dua:  Seorang sebagai mangsa@ Yang kena Serang, dan yang lain menjadi musuh@ Yang Menyerang. Jika ada 8 orang, jadi 1 vs 7..Jika ada 6 orang, jadi 1 vs 5 orang. Perbuatannya mudah: Yang Menyerang masuk melangkah kearah Yang Kena Serang, secara serentak atau berpecah, manakala Yang Kena Serang melangkah pecah menggunakan Belebat 1-5. Guru @ tenaga pengajar akan memerhati langkah tersebut, sambil menegur mana yang silap.

     Sudah tentu, ia agak kekok semasa kali pertama, namun berlandaskan petua dan kaedah yang betul, ia boleh dilakukan. Kelajuan latihan adalah secara berperingkat: bermula dari langkah @ gerak perlahan, sedikit demi sedikit, ia bertambah pantas. Serangan pula dimulakan sekadar melangkah dahulu tanpa menyerang, kemudian dimasukkan penumbuk, kemudian dimasukkan tumbuk berturut, tumbuk berturut ditambah kaki dan seterusnya. Latihan ini boleh dibuat sehinggalah buah Ibu digunakan untuk semua serangan bebas dari Yang Menuju. Sebenarnya latihan Belebat, bukan sahaja untuk musuh 1 lawan 1, tetapi ia sangat penting untuk musuh yang ramai. Disini letaknya kepentingan belebat Langkah 2 dan Belebat Pecah 4, kerana ia mengajar pelatih untuk latihan bertempur lebih seorang. Ini merupakan salah satu ikhtiar untuk menghadapi musuh yang ramai dan ikhtiar untuk melepaskan diri dari musuh yang ramai. Oleh sebab itu, ramai guru - guru PMK menyarankan latihan Belebat dibuat secara harian. Semasa saya belajar PMK besama Guru Sulaiman dan Guru Rahim, terdapat pula senaman yang diberi nama Senaman Panglima. Senaman ini sangat penting untuk menghidupkan gerak,dan kebaikannya saya rasai juga. Didalam senaman ini terkandung senaman -senaman  seperti Betah Ular, Betul Pinggang, kucing dll.

Sebenarnya, latihan yang mudah dan tidak memenatkan seperti ini tetap menghasilkan kemahiran yang diperlukan semasa bertempur. Sebagai rujukan bersama, kita akan mula kupaskan Belebat bermula Belebat 1: Maju Undur pada lain masa akan datang.

Monday, December 5, 2011

WPMK: Asal dari China?

     Terdapat persoalan yang berlegar dari minda anak-anak WPMK tentang asal-usul permainan ini. Menurut dari Guru Abbas, beliau mendengar dari pertuturan almarhum Mat Kelang bahawa permainan ini asal dari Negara China. Dari kalangan guru Aliran Tek Bong, ada pula mengatakan ia berasal dari gerak ciptaan Mat Kelang sendiri, hasil dari pembelajaran Mat Kelang terhadap permainan Melayu Bugis, serta pembelajaran Almarhum di Negara China sendiri..

Mat Kelang pernah pergi China???

Benar, menurut Pak Abbas.

     Pak Abbas telah menceritakan pada awal usia, Almarhum memang mempelajari  pelbagai ilmu zahir dan Bathin. Beliau telah mendalami kebatinan dari pelbagai pihak, sehingga telah mencapai tahap yang tinggi, seperti dalam ilmu gagah, ilmu meringankan badan, penggunaan wafak dan lain-lain.Dalam ilmu pukulan ini, diceritakan bahawa beliau berkelana ke indonesia, kepulauan Riau,ke india dan China. Semasa berkelana itulah, beliau telah mempelajai ilmu pukulan dari pelbagai tempat dan bangsa. Pernah semasa hari  kematian Anakanda Almarhum Mat Kelang, iaitu Almarhum Hj Jantan, terdapat seorang tua tinggi yang hitam kulitnya, telah berziarah ke rumah Arwah dan mempekenalkan dirinya sebagai adik seperguruan Almarhum Mat Kelang  dari Riau. Pada masa itu, tiada siapa yang mengenali beliau, dan beliau datang dalam keadaan entah dari mana. Kisah ini diceritakan oleh En Mamat kepada saya, sewaktu bertandang ke rumahnya. Sekurang-kurangnya kitaboleh mengiyakan bahawa Almarhum Mat Kelang telah merantau di bahagian kepulauan Melayu kerana ingin mendapatkan ilmu persilatan.

     Terdapat satu dakwaan mengatakan kononnya, jika orang cina melihat permainan Mat Kelang, mereka akan mengatakan itu adalah permainan orang-orang tua cina dahulu. Sebenarnya ini mengarut dan pembohongan dari orang-orang yang suka dakwa-dakwi. Mana ada orang cina kata begitu, kalau ada orang kata begitu, sudah pasti Mendiang Tek Bonglah yang berkata demikian! Tapi Mendiang tak pernah mengatakan demikian, walaupun beliau adalah seorang Cina Baba yang mahir dengan persilatan, kung fu dan lain-lain. Disini letaknya Hints yang menunjukkan permainan ini agak berbeza dari permainan Pengaruh Cina. Kalau sama, takkanlah Mendiang Lee Tek Bong dan muridnya tak nampak. Namun, Permainan ini memang  mempunyai sedikit pengaruh permainan Cina, kerana apabila anda menyebut permainan ini dari Cina, sepatutnya WPMK mempunyai pecah @ dipanggil Quan/kata/Forms tertentu. Jika anda meneliti permainan Kuntau dan Lian, Anda akan mendapati wujud Pecah Kuntau dan Latihan Lian 12. Namun, dalam WPMK, perkara ini wujud, iaitu latihan belebat pecah empat yang sangat mudah dan agak identik dengan Quan/Forms. Disamping itu, jika anda mempelajari kaedah yang betul dalam WPMK, kekuda adalah satu elemen yang penting, dan permainannya bukan permainan yang tinggi, serta latihan yang lebih kerap pada buah yang menggunakan tangan. Sebenarnya, ini merupakan elemen yang sama dalam kungfu aliran Selatan, yang menekankan kepentingan kekuda yang kukuh dan mengutamakan penggunaan tangan. Sekurang-kurangnya, kita boleh bersetuju mengatakan permainan ini mempunyai pengaruh Cina, namun bukan keseluruhan. Walaubagaimanapun, terdapat juga pembawaan sesetengah aliran WPMK yang menyebut kekuda tidak ada, dan gerak agak rendah...saya tidak mengatakan ia salah, mungkin guru yang mengajar itu mempunyai kefahaman yang tersendiri.

    Hakikatnya, Dalam WPMK ini, kita sangat ditekankan akan kefahaman buah itu sendiri. Apabila kita memerhatikan senarai buah dan peringkat buah itu sendiri, akan wujud satu analisa yang jelas, bahawa WPMK ini mempunyai elemen permainan Bugis seperti Pukulan Sendeng dan Pukulan Bawean.  Disini, perlu difahami, bahawa permainan yang dibawa bugis adalah permainan berjarak dekat. Dulu, sewaktu saya bersama Guru Arwah Hj Ismail, beliau menceritakan bahawa permainan seperti Sendeng adalah permainan didalam peperangan, Kata Beliau, jika anda melihat Pesilat Sendeng memasang pukul, anda boleh membayangkan bahawa tangan dihadapan memegang perisai dan tangan yang melapis adalah tangan yang bersenjata. Maka boleh disimpulkan keadaan badan yang dipasang sewaktu bersenjata adalah sama sewaktu tanpa bersenjata. 

     Apabila Bugis menyerang, mereka tidak akan menyerang dalam keadaan menahan atau berjarak Jauh. Apa yang berlaku adalah mereka akan masuk sehampir mungkin pada musuh, ibarat hampir berlaga kepala dengan kepala @ mainannya sejengkal dari Ulu Hati Musuh. Geraknya juga kurang menepis dan membuang, sebaliknya menggabungkan elemen Menunggu dan Menyerang dalam satu Gerak, Bahkan bersifat menyerang/menyerbu dalam satu arah, menjadikan musuh tidak bersedia dan lintang pukang. Sebab itu, Pahlawan dan hulubalang Bugis sangat digeruni musuh penjajah dan Orang Tanah Melayu sendiri. Manakan tidak, mereka boleh datang tanpa diduga, alih-alih sudah ada depan mata! Untuk makluman tambahan, Almarhum Mat Kelang sendiri adalah berketurunan Bugis. Dari pemerhatian Gerak dan buah WPMK ini, dapat saya simpulkan bahawa elemen pukulan melayu terutama dari Warisan Ilmu Perang Tanah Ugi wujud, kerana karakter dan petua pukulannya adalah identik.

Secara Umumnya, kita boleh bersetuju apabila memperkatakan bahawa WPMK mempunyai pengaruh Cina. Malahan ia juga mempunyai pengaruh permainan Bugis yang ketara. Saya suka membandingkan ia dengan Seni Silat Sendeng Haji Hamid dan Buah Pukul Mersing, kerana didalam sendeng, terdapat elemen Kuntau(yang mirip dengan Aliran Cina) dan  Elemen Bugis(Sendeng serta kaedah 7 hari), manakala Lian pula, mempunyai latihan Lian(Syed Abdul Rahman AlYunani yang berasal dari Yunnan @ tanah besar China membawa latihan Lian yang semestinya berbentuk kecinaan) dan juga susunan buah pukulnya yang diwarisi dari Almarhum Awang Daik dan Pak Long Mat Yassin, yang mana kedua-dua guru besar ini adalah pengamal gerak Sendeng dan Sunting. Mungkin kerana saya sendiri mempelajari Sendeng dan Lian, alhamdulillah, ia menyebabkan saya dapat meneliti gerak dan permainan WPMK melalui pemahaman mengenai falsafah gerak Bugis/Melayu dan Gerak Cina. Maka kita boleh panggil pukulan ini Hybrid,hehehe.

Jadi Adakah Permainan ini permainan Melayu?

     Ya, ia permainan Melayu kerana Gurunya(Almarhum Mat Kelang) adalah Melayu Bugis, yang telah mengajar anak-anak Melayu dan Bukan Melayu akan buah-buah pukulan hasil dari pembelajaran Guru itu sendiri terhadap pelbagai gerak dan permainan bangsa Cina,Melayu dan lain-lain.Ia menunjukkan betapa tinggi kefahaman guru-guru kita dalam menuntut ilmu dan mampu menerbitkan imu yang bermanfaat dan berkesan. Kesan ini masih wujud hingga sekarang apabila kita melihat ramai anak-anak WPMK, baik melayu dan bukan Melayu  mempunyai perguruan sendiri dan menggabungkannya dengan Gerak lain yang telah dipelajari. Ini tidaklah salah, kerana Guru -guru kita terdahulu telah melakukan perkara yang sama....TAK SALAH JIKA GERAK  INGIN DISATUKAN ASAL FAHAM APA YANG BOLEH DISATUKAN...

Alfatihah buat guru-guru WPMK yang telah meninggalkan kita, kerana mereka ibarat Pelita buat kita semua...

Latihan BELEBAT: Keperluan Untuk Murid.

     Didalam latihan Warisan Pukulan Mat Kelang(WPMK), perkara pertama yang diambil perhatian untuk murid baru adalah latihan belebat atau asas. Disini pengamal akan didedahkan dengan latihan berbentuk drill yang boleh diamalkan di gelanggang dan rumah. Latihan ini bermula dari pengenalan buah Hujung iaitu pengenalan bentuk senjata tangan yang digunakan. Kebiasaannya, guru tidak akan menunjukkan bentuk buah Hujung yang berlainan pada murid baru, sebaliknya hanya menunjukkan Buah hujung Genggam menumbuk iaitu kepalan secara songsang(menggunakan BUKU LIMA UNTUK MENGENA). Namun dalam memberi pengenalan buah Hujung ini, sewajarnya ia perlu diberi penerangan ringkas mengenai pelbagai bentuk buah hujung asas seperti dibawah:

1.       Genggam Penumbuk
2.       Tetak
3.       Tampar dan Telapak
4.       Cucuk @ Tikam
Terdapat juga buah Hujung tambahan yang akan diberikan kepada murid apabila sampai waktunya.

   Didalam latihan Belebat juga, kita akan didedahkan kepada KAEDAH belebat iaitu Songket, Sebat, Buah Sulong dan Tunda. Namun, kebanyakan guru-guru WPMK hanya menumpu kepada Songket dan sebat, kerana ia sangat penting dalam WPMK ini. Perkara ini memang terjadi juga kepada saya semasa berlatih dengan Guru Abbas dan Guru Leman. Kepentingan dua buah ini akan merujuk kepada kepentingan "Ibu Pukulan". Mengikut WPMK ini, terdapat 7 Belebat selain dari 4 diatas.

   Seterusnya Latihan akan berpindah kepada permainan Langkah asas yang terbahagi kepada 3 iaitu Langkah Satu(Maju-Undur), Langkah Dua(Melangkah-pusing) dan Pecah Empat. Meskipun begitu, 3 langkah ini adalah langkah belebat yang minima sekali diajar pada murid, memandangkan langkah WPMK ini ada 5 asas langkah kesemuanya dan  3 tambahan langkah untuk menjadi guru. Malahan ada beberapa langkah yang dipecah sehingga menjadi 2-4 langkah, kerana ia untuk memahirkan murid tersebut sehingga boleh bermain langkah campur. Sebenarnya didalam langkah ini, terdapat banyak intipati pengajaran Mat Kelang, namun dengan berlatih kelapan-lapan langkah, insyaAllah gerak kita didalam WPMK menjadi bertambah mahir dan cekap.

Berikut adalah langkah Asas yang disebutkan:

1.       Langkah Satu(Maju dan Undur).
2.       Langkah Dua( Melangkah Pusing).
3.       Langkah Tiga(Tapak Tiga Dalam) 1, 2, 3 dan 4.
4.       Langkah Empat(Pecah Empat) 1, 2 dan 3.
5.       Langkah Lima(Perahu kolek dan Tapak tiga Luar) 1(2) dan 2.


     Jika anda diajar 3 langkah sahaja instead 5 langkah, jangan bimbang kerana langkah itu akan diajar dalam latihan buah Asas, Pecahan dan Inti. Tapi kalau diajar Buah Asas sahaja, alamatnya: LU PIKIR LA SENDIRI...Bukan mudah sebenarnya untuk memastikan murid mendapat gerak sebenar seperti yang dihajati oleh guru-guru tua. Kebanyakan orang yang mengaku tahu tentang Mat Kelang mudah menyebut di lidah tentang sifat Mat Kelang seperti "Suka pukul aurat la","telur-mata la","Pukul telur la..."tetapi sebenarnya ia lebih dari itu,bukan semata itu. Apa yang pasti, jika betul pelaksanaan latihan dan penerangan, akan tepatlah kefahaman...

Wallaahu A'laam...

Saturday, December 3, 2011

JANGAN MEMBABI BUTA!

Sebenarnya lama saya tak menulis dalam blog. Memang saya agak sibuk apabila pulang balik ke Melaka,tetapi ada sebab lain  mengapa saya tak menulis...Sebenarnya tujuan blog ini dibuka adalah untuk menjulang dan menghayati semangat yang ada dalam warisan pukulan Mat Kelang, tak lebih dari itu. Saya berhasrat menjadikan blog ini salah satu wadah untuk setiap anak Mat Kelang mencari dan menyelami warisan sejarah dan kisah-kisah orang lama. Disamping itu, ia boleh menjadi medan perbincangan mengenai KESAHIHAN dan KEBENARAN setiap tulisan yang ada dalam blog ini. Seperti yang saya sebut dalam entry pertama:

" Saya adalah salah seorang pewaris Permainan Mat Kelang yang berniat untuk Menyebarluaskan sejarah, lagenda, mitos dan dongeng yang melibatkan Permainan Mat Kelang ini. Mengapa saya menyebut "sejarah, lagenda, mitos, dan dongeng"? Ini  kerana didalam perguruan-perguruan yang mengaku memiliki Permainan Mat Kelang, terdapat banyak kisah yang boleh diklasifikasikan sebagai sejarah Permainan, lagenda-lagenda Mat Kelang yang banyak diceritakan oleh guru-guru aliran Mat Kelang, malah terdapat juga mitos atau kisah dongengan yang didakwa oleh guru-guru ini....."

Alhamdulillah, saya mendapat panggilan dari beberapa rakan baru yng meneliti blog ini dan memberi maklumat serta komen terbaru mengenai sejarah dan permainan. Ada yang menelefon kerana ingin belajar, ada yang menelefon maki tak tentu fasal pun ada. Inilah perkara yang saya harapkan dimana apabila ada perbincangan dan perkongsian sejarah, maka terbukalah kisah-kisah yang kita tidak tahu. Inilah hikmahnya.

Tetapi ada juga perkara yang saya kurang senang dari kesan blog ini ditulis. Saya masih teringat pada Januari 2011 apabila ada seorang yang mengaku keturunan Mat Inchi menelefon saya dan marah-marah tentang perkara yang saya tulis. Saya kata apa masalahnya, kerana Mat Inchi yang saya tulis tidak berbau sebarang penghinaan atau cercaan, sebaliknya menceritakan kehandalannya dalam menangani Mat Kelang! Tapi sahabat kita ni meracau dan merapu tentang permainan Mat Inchi,mendakwa belajar gayong lah,pernah bertemu murid Mat Inchi di Chow Kit lah....kesudahannya beliau mengutuk Guru Pak Abbas. Saya rasa kasihan dengan penelefon ini. Adakah beliau Gila atau Masuk air, saya pun tak tahu. Tapi yang pastinya saya berseloroh dengan dia, mengatakan datanglah  Melaka dan kita boleh bincang, sebab tujuan saya menulis adalah untuk mencari kisah-kisah, bukan nak cerita merapu macam dia. Tup-tup dia marah dan berjanji akan buka blog lain untuk cerita yang sebenar. Saya kata buatlah, saya pun nak tengok juga. Namun sampai hari ni tak buat blog....

Ramai juga yang hubungi saya untuk bertanyakan bab pembelajaran Pukulan dan ada juga yang ingin belajar. Tetapi ada juga yang bertanya tentang status Guru-guru tertentu. Saya menerangkan serba sedikit tentang permainan guru-guru terbabit dan mengharapkan agar pihak yang bertanya faham tentang permainan mereka yang sebanar. Bahkan terdapat juga rakan-rakan yang menghubungi saya dan menerangkan guru-guru yang tidak saya kenali..Alhamdulillah, dapat saya tahu guru-guru ini dan perkembangannya. Namun ada juga yang salah faham dan tersalah menuduh saya dengan tuduhan yang tak berasas.
Pernah ada seorang Gila yang mengaku namanya Pendekar Pidie, memarahi saya dalam mesej mengatakan saya keparat,menjual buah, mencari nama dan lain-lain. Saya tanya beliau ini siapa dan mengapa marah-marah macam baru lepas period (datang bulan). Saya cuba hubungi beliau berkali-kali tetapi tidak diangkat(pengecut). Akhirnya beliau mengatakan dalam mesej bahawa beliau marah-marah kerana mengatakan saya telah menunjukkan buah Mat Kelang dalam Youtube. Saya membidas orang Gila ini dengan mengatakan yang video-video dalam youtube itu adalah perbuatanorang lain, bukan saya. Tetapi pendekar gila ini dok marah saya dan mengatakan beliau dari Setulang laut , JB.  Bila saya Scan, baru saya kenal orang gila ini sapa. Tapi saya tak kisah, sebab beliau ini pun memang bodoh dan nak tolong kengkawan kononnya (Bodoh la kau). Lepas itu mengajak saya untuk bersua muka di Melaka pada 30 hb Oktober...tetapi Sampai hari ini, Pendekar Gila ini tak jumpa dengan saya...

Saturday, November 26, 2011

Sembah Muhibbah Pada Guru: ABAS BIN DAGANG(PAK ABAS) BAH. 2

Assalamualaikum dn Salam Sejahtera,

Mari kita sambung artikel ini. Dah lama saya tidak post blog memandangkan banyak urusan sejak bulan Disember lagi yang perlu saya uruskan. Apalagi saya baru berpindah tempat kerja dan perpindahan rumah dll. Apapun kepada rakan-rakan yang bertanya, terima kasih saya ucapkan.

Sambungan:


Pak Abbas telah mendirikan rumah tangga pada tahun 1952 bersama Almarhumah Fatimah Abu Bakar dan dikurniakan anak perempuan bernama Junainah. Semasa Pak Abbas melibatkan diri didalam askar,beliau juga terlibat didalam aktiviti kongsi gelap cina di Singapura (geng 08) dan selepas keluar dari askar(pada tahun 1959-60) beliau terlibat secara aktif di dalam kongsi gelap tersebut dan beliau mengakui nama beliau di dalam kongsi itu cukup gah, dan mulai saat itu beliau dikenali sebagai Ahmat Samseng. Beliau sentiasa terlibat dalam pergaduhan dan perkelahian antara kongsi dan amat banyak "darah dijilat", bila ditanya berapa banyak, beliau hanya mengungkap, "bersudu juga banyaknya.."..almaklum, orang dulu jika nak elak Badi, kena juga menjilat darah... Sewaktu di Singapura juga, beliau rapat dengan Almarhum Guru Md Ali Rani, iaitu Chalis, yang menjawat jawatan Sub- inspector di Balai Polis Beach Road. Bersama -sama Guru Chalis, beliau telah mencari gelanggang- gelanggang silat dan melihat permainan mereka. Banyak juga kisah-kisah bersama Almarhum Chalis ini di dalam simpanan beliau.

Diceritakan juga oleh beliau bahawa kongsi gelap pada waktu itu adalah dibawah naungan orang yang amat penting di Singapura pada waktu itu, dan beliau banyak bercerita kisah-kisah semasa didalam kongsi gelap, banyak mengajar beliau erti kehidupan sebenar dan penggunaan pukulan Mat Kelang yang efektif. Senjata pilihan beliau pada waktu itu adalah kerambit, dan beliau menganggap senjata itu sebagai "Teman" beliau. Banyak suka dan duka yang berlaku semasa berada di kongsi yang pada saya amat bernilai dan berharga buat beliau(kisah-kisah ini biar saya simpan untuk mengelakkan sebarang masalah yang mungkin timbul jika diceritakan). Pernah nyawa beliau menjadi taruhan, pernah hampir dibunuh dan ingin dihumban ke Batu Putih. Diceritakan bagaimana kumpulan kongsi Gelap musuhnya berjaya menangkap beliau pada satu hari, dan beliau diputuskan oleh ketua kongsi untuk dibunuh dengan menghumbannya ke laut pada tepat 12 tengah malam. Pada masa itu beliau ditempatkan di bilik bawah tanah,tanpa ada tandas dan pintu keluar masuk hanya melaui siling sahaja. Pada masa itu,tinggal beberapa jam lagi untuk dbuang ke laut. Hanya Allah sahaja yang tahu perasaan beliau pada masa itu, beliau pasrah dengan takdir tersebut. Namun, tiba-tiba beliau terdetik dalam hati, "Apa guna kau belajar ilmu pukulan dan dalaman dalam keadaan sekarang?"..Dengan suara hati itu, beliau menyusun strategi untuk menyelamatkan diri. Alhamdulillah , beliau mendapat akal apabila menyedari yang bilik itu tiada tandas. Beliau menjerit keatas memanggil ahli kongsi yang menjaga beliau. Ahli kongsi tanya "Apa Mau?", Pak Abbas sebut "Aku Mau makanlah, lapar..." Kata kahli kongsi itu, "Lu lapar ka Mat, lu mau makan apa? apa saja lu mau kita bagi , ini hari last lu makan..". Pak Abbas telah minta Ayam Panggang seekor, Beef Steak, Air dan Rokok sekotak.. Ahli Kongsi terus pergi mendapatkan makanan itu dan menghantar pada Pak Abbas melalui tali. Beliau pun makan sehingga kenyang.


Kemudian Pak Abbas menjerit lagi kerana ingin buang air besar. Ahli kongsi merungut kerana hal itu, tetapi akur, kerana ketua kongsi telah mengarahkan dia untuk penuhi hajat Pak Abbas apa saja...Beliau diarahkan naik dan dikawal oleh dua orang kongsi di depan dan belakang Pak Abbas, dimana kedua-dua kongsi memegang pistol. Tandas pula agak jauh dari bilik bawah tanah tersebut. Pada masa ini, Pak Abbas telah menggunakan buah sebat Belakang pada kongsi di belakang beliau, dan Alhamdulillah tepat mengenai  Aurat musuh. Apabila rakan itu jatuh, kongsi didepan Pak Abbas menoleh, malangnya beliau turut kena Pukulan pada perut dan mukanya, tanpa sempat melepaskan tembakan. Pak Abbas terus mengambil kedua- dua pistol dari ahli-ahli kongsi yang dah terbaring dan lari. Namun disebabkan itu adalah kawasan kongsi musuh, beliau telah dikejar oleh berpuluh-puluh orang. Agak jauh beliau berlari,kerana beliau berlari kearah kawasan Kongsi beliau. Diceritakan apabila penat, beliau akan berhenti dan mengacukan pistol kepada gerombolan yang mengejarnya, dan mereka pun berhenti kerana takut kena tembak(hahahaha). Beliau pun sampai di tempat beliau, manakala Gerombolan tersebut tak berani untuk masuk kawasan beliau. Beliau singgah di warung Bai(Warung mamak Malabar) dan minta air sarbat. Rakan Kongsi yang lain telah kerumun di situ dan melihat Pak Abbas. Pak Abbas melempar dua pistol tersebut serta mengarahkan ia disimpan. Lalu diceritakan kepada semua rakan kongsi tentang apa yang terjadi. Keesokan harinya pula, beliau telah mengatur lawan balas pada musuh, dan ia bersambung seterusnya...Kesimpulannya, berkat yang Allah kurniakan kepada ikhtiar pukulan Mat Kelang, beliau dapat memboloskan diri dan terus hidup sehingga sekarang. Beliau juga memberitahu, beliau balik ke Melaka pun kerana Pihak Tertinggi di Singapura ingin membuang beliau ke Pulau Senang tanpa bicara. Beliau telah diberitahu oleh rakan polis pada masa itu, dan beberapa jam selepas itu beliau telah keluar dari Singapura.


Pernah beliau menceritakan bagaimana beliau pernah beradu dengan seorang guru kungfu cina di tempat latihan wushu berdekatan dengan kampungnya di Selandar. Waktu itu beliau mendengar kehandalan guru ini melatih wushu,lalu beliau pergi ke gelanggang tersebut untuk melihat sendiri guru tersebut. Dipendekkan cerita apabila guru wushu ini lihat Pak Abbas di tepi gelanggang, beliau mempelawanya untuk belajar. kata Pak Abbas,dia tak mahu,nak datang untuk tengok sahaja. Kata Guru wushu tersebut, kena belajar wushu ini sebab kalau tak belajar, orang pukul mesti kena kat kita. Pak Abbas berseloroh dengan katanya "kalau kena, tapi kalau tak kena macam mana?" , Guru Wushu berasa tercabar, lalu beliau mengajak Pak Abbas bermain. Kesudahannya, berbuih mulut Guru Wushu tu kena. Dan ironinya selepas itu, Guru Wushu tersebut mula rapat dengan Pak Abbas. Tetapi beliau telah meninggal dunia 6 bulan selepas insiden itu.

Banyak lagi kisah-kisah Pak Abbas yang tak dapat saya muatkan disini. Tetapi pada saya, beliau telah menempuh banyak rintangan dan dugaan,malahan telah mempraktikkan Pukulan dalam kehidupannya. Beliau merupakan contoh ahli pukulan yang telah menguji keberkesanan pukulan ini, dan melihat sendiri hasilnya. Walaupun pada masa kini beliau tidak lagi aktif dan uzur, setiap kali apabila menyebut tentang pukulan, beliau akan kembali bertenaga. Sekarang ini, mata beliau sebelah sudah tidak nampak, dan lengan kanan beliau sangat lemah kerana terliat dengan kemalangan jalanraya(beliau telah terlibat dalam kemalangan jalan raya sebanyak 3 kali). Beliau sangat bersemangat apabila bercerita tentang isu perjuangan Bangsa Melayu dan selalu menyebut pada saya, " Kalau terjadi lagi peristiwa bab kaum ini, biar atuk berdiri didepan sekali dalam barisan...."

Friday, December 3, 2010

Sembah Muhibbah Pada Guru: ABAS BIN DAGANG(PAK ABAS) BAH. 1

Disini ingin saya perkenalkan kepada anda salah seorang guru aliran Pukulan Mat Kelang yang masih ada di bumi Melaka saat ini. Beliau merupakan salah satu guru tua Permainan Mat Kelang yang masih hidup dan pernah menemui Almarhum Mat Kelang sendiri, bahkan menuntut kepada Arwah sehingga tamat dan seterusnya diamanahkan untuk mengajar di kawasan Selandar.

Nama penuh beliau adalah Abas Bin Dagang, dilahirkan di Kampung Selandar pada tahun 03 Januari 1933.Ayahanda beliau bernama Dagang Bin Ali manakala ibunya bernama Sakniah Binti Putih. Merupakan salah seorang berketurunan Bugis, dan apa yang lebih manis, beliau juga merupakan anak saudara kepada Arwah Mat Kelang. Ini kerana ibunya adalah kakak kepada Besah Binti Putih, yang berkahwin dengan Arwah Salim Bin Sulong, adik kepada Arwah Mat Kelang.

Pendidikan awal Pak Abas bermula dari sekolah Jepun, seterusnya ke sekolah melayu.Beliau telah mula belajar permainan ini sewaktu berumur 14 tahun(1947) di halaman rumah Mak Nah,iaitu salah seorang anakanda kepada Arwah Mat Kelang. Arwah Mat Kelang sendiri yang datang mengajar di halaman ini, dimana kebanyakan muridnya adalah anak jati Selandar sendiri. Malah, ayahanda Pak abas juga menuntut dengan Arwah Mat Kelang di halaman yang sama. Pak abas telah belajar bersama-sama dengan orang-orang tua di Selandar dan melihat sendiri bagaimana latihan belebat/jurus dibuat,latihan pukulan serta pecahan yang dibuat. menurut pak Abas, kebanyakan murid Arwah Mat Kelang ditamatkan selepas 7 pukulan disampaikan dan ia ditamatkan dengan syarat membawa pulut dua kati,kelapa dua biji dan ayam kampung seekor,disembelih oleh guru(ini ada rahsianya), serta sejumlah pemasin (saya sendiri ditamatkan dengan cara begini dan ayam saya adalah ayam hitam yang saya beli dengan Pak Abas sendiri ! hehe). Kemudian, bahan itu dibuat lauk, diadakan satu majlis, dan guru akan menyampaikan pesan serta pemutus dibuat. pak Abas juga menceritakan bahawa Arwah Mat Kelang sentiasa mengajar di berlainan tempat, sehingga kadang-kadang agak sukar untuk melihat beliau mengajar di satu-satu tempat dalam tempoh yang lama. Namun, apabila sudah sampai masanya, Mat Kelang akan turun untuk memutus muridnya di satu-satu gelanggang.

Diceritakan oleh Pak Abas, sewaktu beliau bersama dengan Mat Kelang, beliau telah mendengar bahawa Mat Kelang mengatakan permainan ini berasal dari pembelajaran beliau dengan guru bugis dan permainan Cina. Dan walaupun beliau mengajar, beliau tidak akan mengajar semua perkara pada satu-satu murid, terutama bukan bangsa Melayu. Hanya murid terpilih yang akan diajar. Disebabkan itu,Pak abas telah memujuk Arwah Mat Kelang untuk mengajar beliau permainan tambahan.Pada asalnya Arwah menolak, tetapi Pak abas berkata" Jika Abeh bertumbuk di Jalan dan jatuh kerana kalah,nanti malu Abeh nak kata Abeh belaja ngan Pak Mat,orang gelakkan Abeh..yang jatuh bukan sapo laie,anak buah Mat Kelang jua!" dikatakan, selepas dua minggu, Arwah Mat Kelang telah memanggil Pak Abas dan mengajarnya!

Arwah Mat kelang telah mengajarnya tambahan pukulan dan pecahan, serta ibu kepada asas pukulan. Jika dikira dari senarai ,ia memang lebih dari 7 pukulan serta rahsia dan falsafahnya..Tetapi jujur dari ilmu yang saya tuntut ,pecahan dan tambahan itu tetap berbalik kepada pukulan asas yang 7, dan rahsianya tetap ada pada yang tujuh itu dan latihan langkah Mat Kelang. Saya pernah bersua dengan aliran yang mengajar sehingga 14 susunan pukulan, dan ada yang saya jumpa mendakwa tamat sehingga 10 pukulan....tapi terus terang saya kata, sebenarnya jumlah Buah pukul yang ada lebih dari tu...belajar-balajarlah ya.. Namun :

"Yang indah itu biasanya tujuh  susunan,tujuh lapisan .."

Selepas tamat, beliau telah berdamping dengan Arwah sehingga berumur 16 tahun. Pada Waktu itu, beliau telah pergi ke Banda Hilir untuk memohon masuk ke dalam rekrut British Army yang didatangkan khas dari Singapura, masa itu mereka tengah mencari seramai 30 orang rekrut baru di Melaka.. Diceritakan bahawa beliau telah lepas kesemua ujian fizikal beliau, namun apabila pihak tentera melihat umurnya,mereka menolak beliau. Selepas merayu, beliau tetap ditolak dari menjadi askar. Selepas insiden itu, Pak abas telah pergi ke sebuah kedai kopi mamak dan minum disitu. Ditakdirkan datang seorang lelaki yang tidak dikenali dan bertaya beliau kenapa wajah beliau muram.Beliau menceritakan masalah yang dihadapi. Tiba-tiba lelaki itu meminta passport(IC) Pak Abas, dan memadam bahagian umur serta menukar umurnya kepada 18 tahun(time tu boleh main ubah-ubah , pasal tulis tangan!), selepas itu beliau disuruh bertemu dengan pegawai tentera. Apabila disuakan passport itu,pegawai tadi terkejut dan tersenyum. Akhirnya beliau diizinkan untuk menyertai rekrut tersebut. Pada esoknya, beliau bertolak ke Singapura dan sampai di Beach Road.Beliau telah melaporkan diri di Nee Soon dengan menaiki lori Sayur. selepas dilatih selama 4 bulan, beliau dihantar ke Kem Alexander.


Bersambung................