Kepada pembaca yang budiman.

Saya mengharapkan kepada mana-mana pembaca blog yang mengetahui,memiliki atau mewarisi info berkaitan Permainan Mat Kelang di tempat tuan/puan, atau di mana sahaja ceruk rantaunya, saya berbesar hati sekiranya maklumat tersebut dapat disalurkan kepada saya secara email dan di talian untuk kita kaji dan kongsi bersama.
wpmkresources@gmail.com
http://www.facebook.com/people/Sang-Wingit-Sabdajadi/100000270806246
0196548189(SMS)

Followers

Saturday, December 3, 2011

JANGAN MEMBABI BUTA!

Sebenarnya lama saya tak menulis dalam blog. Memang saya agak sibuk apabila pulang balik ke Melaka,tetapi ada sebab lain  mengapa saya tak menulis...Sebenarnya tujuan blog ini dibuka adalah untuk menjulang dan menghayati semangat yang ada dalam warisan pukulan Mat Kelang, tak lebih dari itu. Saya berhasrat menjadikan blog ini salah satu wadah untuk setiap anak Mat Kelang mencari dan menyelami warisan sejarah dan kisah-kisah orang lama. Disamping itu, ia boleh menjadi medan perbincangan mengenai KESAHIHAN dan KEBENARAN setiap tulisan yang ada dalam blog ini. Seperti yang saya sebut dalam entry pertama:

" Saya adalah salah seorang pewaris Permainan Mat Kelang yang berniat untuk Menyebarluaskan sejarah, lagenda, mitos dan dongeng yang melibatkan Permainan Mat Kelang ini. Mengapa saya menyebut "sejarah, lagenda, mitos, dan dongeng"? Ini  kerana didalam perguruan-perguruan yang mengaku memiliki Permainan Mat Kelang, terdapat banyak kisah yang boleh diklasifikasikan sebagai sejarah Permainan, lagenda-lagenda Mat Kelang yang banyak diceritakan oleh guru-guru aliran Mat Kelang, malah terdapat juga mitos atau kisah dongengan yang didakwa oleh guru-guru ini....."

Alhamdulillah, saya mendapat panggilan dari beberapa rakan baru yng meneliti blog ini dan memberi maklumat serta komen terbaru mengenai sejarah dan permainan. Ada yang menelefon kerana ingin belajar, ada yang menelefon maki tak tentu fasal pun ada. Inilah perkara yang saya harapkan dimana apabila ada perbincangan dan perkongsian sejarah, maka terbukalah kisah-kisah yang kita tidak tahu. Inilah hikmahnya.

Tetapi ada juga perkara yang saya kurang senang dari kesan blog ini ditulis. Saya masih teringat pada Januari 2011 apabila ada seorang yang mengaku keturunan Mat Inchi menelefon saya dan marah-marah tentang perkara yang saya tulis. Saya kata apa masalahnya, kerana Mat Inchi yang saya tulis tidak berbau sebarang penghinaan atau cercaan, sebaliknya menceritakan kehandalannya dalam menangani Mat Kelang! Tapi sahabat kita ni meracau dan merapu tentang permainan Mat Inchi,mendakwa belajar gayong lah,pernah bertemu murid Mat Inchi di Chow Kit lah....kesudahannya beliau mengutuk Guru Pak Abbas. Saya rasa kasihan dengan penelefon ini. Adakah beliau Gila atau Masuk air, saya pun tak tahu. Tapi yang pastinya saya berseloroh dengan dia, mengatakan datanglah  Melaka dan kita boleh bincang, sebab tujuan saya menulis adalah untuk mencari kisah-kisah, bukan nak cerita merapu macam dia. Tup-tup dia marah dan berjanji akan buka blog lain untuk cerita yang sebenar. Saya kata buatlah, saya pun nak tengok juga. Namun sampai hari ni tak buat blog....

Ramai juga yang hubungi saya untuk bertanyakan bab pembelajaran Pukulan dan ada juga yang ingin belajar. Tetapi ada juga yang bertanya tentang status Guru-guru tertentu. Saya menerangkan serba sedikit tentang permainan guru-guru terbabit dan mengharapkan agar pihak yang bertanya faham tentang permainan mereka yang sebanar. Bahkan terdapat juga rakan-rakan yang menghubungi saya dan menerangkan guru-guru yang tidak saya kenali..Alhamdulillah, dapat saya tahu guru-guru ini dan perkembangannya. Namun ada juga yang salah faham dan tersalah menuduh saya dengan tuduhan yang tak berasas.
Pernah ada seorang Gila yang mengaku namanya Pendekar Pidie, memarahi saya dalam mesej mengatakan saya keparat,menjual buah, mencari nama dan lain-lain. Saya tanya beliau ini siapa dan mengapa marah-marah macam baru lepas period (datang bulan). Saya cuba hubungi beliau berkali-kali tetapi tidak diangkat(pengecut). Akhirnya beliau mengatakan dalam mesej bahawa beliau marah-marah kerana mengatakan saya telah menunjukkan buah Mat Kelang dalam Youtube. Saya membidas orang Gila ini dengan mengatakan yang video-video dalam youtube itu adalah perbuatanorang lain, bukan saya. Tetapi pendekar gila ini dok marah saya dan mengatakan beliau dari Setulang laut , JB.  Bila saya Scan, baru saya kenal orang gila ini sapa. Tapi saya tak kisah, sebab beliau ini pun memang bodoh dan nak tolong kengkawan kononnya (Bodoh la kau). Lepas itu mengajak saya untuk bersua muka di Melaka pada 30 hb Oktober...tetapi Sampai hari ini, Pendekar Gila ini tak jumpa dengan saya...

2 comments:

  1. Salam... Cikgu lama tak dengar berita...Sihat ke?... Nanti senang-senang bila saya turun uma Tok Abbas boleh berjumpa lagi... (Eirwan Duyong..hihi)

    ReplyDelete
  2. Salam Wan, apa kabar,kamu dan abg kamu sihat? Harap dua-dua dalam kesihatan yang baik ya.

    ReplyDelete